Bröllopstraditioner

Jag var på tjejmiddag idag hos min bästa vän Kajsa. Vi va 5 brudar totalt. Det va gött! Go mat, vin och trevligt sällskap, kan inte bli bättre :)

2 av tjejerna ska gifta sig inom en snar framtid så inte helt oväntat kom vi in på bröllops snack. Ibland känner jag mig jävlit otjejig, för jag är nog den enda i min vänskaps krets som inte planerat mitt bröllop i förväg. Jag fick frågan för ett tag sen av en killkompis "vad ska din man ha på sig på bröllopet", jag ba "jag har knappt tänkt på vad jag ska ha, han får väl ha va han vill" Asså, man kan väl börja med att träffa nån så får man väl se när den tiden kommer! Men visst det e klart att det är kul att drömma, det gör jag med! Men jag vet inte, jag har nog mest tänkt att jag kommer gråta floder av glädje den dagen jag gifter mig och tänkt att jag ska ha vattenfast smink! hahaha! Det e sant, kom på det nu, sminket har jag fan tänkt på! Och sen är det väl mest att jag tänkt att jag vill gifta mig någon gång,  men på nåt vis så känns det rätt avlägset just nu, inte rätt just nu i mitt liv. Har ju inte ens nån grabb så va fan!
Iallafall..

När vi började babbla om giftemål så gick många toner upp i falsett å vi blev så där girly som bara girlygirls kan bli.
En av tjejerna är kurd så hon berättade om deras traditioner, intressant.

På några av tjejerna som va där den kvällen verkade det som att de ansåg att de skulle bestämma allt vad det gällde bröllopsfesten, ena tjejens kille verkade å ena sidan inte va intresserad av fest föreberedelser eller nåt så han hade överlåtit det till henne och hon hade gladerligen tagit emot :) Emelie är by the way en grym designer insåg jag idag! Ska bli spännande å se er lägenhet gumman!
Anyway, vet inte men jag känner att jag vill att när den dagen väl kommer så ska man planera allt tillsammans. Även om det skulle va så att min kille inte är intresserad av inredning så måste han ändå vara med och planera tycker jag, eller jag vill det! Det e ju inte min fest, det är vår fest! 

Sen är jag lite splittrad över den här traditionen att pappan leder in bruden. Det är väl mest amerikans men det är många i min vänskaps krets som använt sig av den vigsel varianaten, anyway. Visst det e kanske fint, men jag kan inte släppa grundtanken med det hela - att pappan överlämnar sin dotter till hennes blivande make, som att "nu har du ansvar för henne, nu är hon din ägodel". Det är där som det inte riktigt funkar hos mig. Jag brukar inte tänka så ofta på hur jag vill ha min vigsel när den väl kommer, men efter denna diskussion som dök upp idag, så kan man ju inte undgå att analysera lite. 
Emelie berättade att hon hade varit på ett bröllop där paret kom in från var sin sida av salen, möttes på mitten och gick sedan fram tillsammans. Tyckte det va fint. Dessutom tycker jag det känns fel att det bara är fokus på bruden, brudgummen får ju sällan så mycket uppmärksamhet som bruden. Kankse om man går in tillsammans så blir det inte samma fokus på bruden, vet inte.  Får se, är lite splittrad över detta med giftemål, men vi får väl se hur det blir den dagen om den kommer. Men jag tror jag vill gifta mig, men kanske inte prompt måste va i en kyrka, skulle kunna va på en strand eller nåt annat fint.

yeah yeah. Detta blogg inlägg utformade sig inte riktigt som planerat, men men, skriver bara det som dyker upp i huvudet.

bye for now 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback