Därför är jag feminist

Feminism är för mig en medvetenhet om att vårt samhälle ännu inte är jämställt, att vi inte kan nöja oss med hur världen ser ut och aldrig glömma den kamp våra förmödrar har gått egenom för kvinnans rätt till sin kropp, till sin röst och möjlighet ett självständigt och värdigt liv.

Enligt mig är vi inte där än, ja vi får rösta, bestämma över vår kropp och våra liv - enligt lag, men säger samhället och världen det? Vilket medelande sänder medierna ut till unga tjejer och killar idag?? Skönhetsidealen är helt sjuka, man ska se ut som ett skelett annars är man inte sexig? Man ska dansa som en strippa för att sälja musik! Jag är själv musiker och det gör mig så förbannad att det inte handlar om att göra bra musik utan hur jävla sexig man är!

Lagen ger mig däremot rätt att säga att jag inte är nöjd med hur samhället ser ut!! Vi systrar och bröder som ser dessa sjuka fängelser som så många fastnar i av självhat och destruktivitet och som vill förändra världen, speak up!

Därför är jag feminist, för att jag är stolt över alla de kvinnor innan mig som har kämpat för jämställdhet, för feminism är det som rest kvinnors eld och röst genom tiderna! Vi får inte tystna, inte glömma, inte släcka den elden!

Finns så mycket mer att säga, and there's more to come!




- Amnestys Kvinnorättsgrupper


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback