The Surrendered Wife

Såg en sån sanslöst sjuk dokumentär för ett tag sen. Satt hemma och gjorde inte nåt speciellt, så fick jag ett sms av Lotten där det stod "kolla på feman!!", snabbt som ögat va kanalen påslagen och chocken var total!



 Kort om The Surrended Wife:
Bok, skriven av Laura Doyle
http://www.surrenderedwife.com/

Laura Doyle menar att vi kvinnor måste sluta kontrollera våra män, sluta tjata om vad vi vill och hur vi vill ha det och låta mannen känna att han får vara man. Hon menar att vi kvinnor bör anpassa oss efter våra mäns vilja, förbi se våra för att få en bättre relation. "Lita på din man i alla avseenden av er relation - sexuellt, finansiellt osv". Även att vi ska passa upp på våra män så att deras vardag går så bra som möjligt.

På hemsidan kan kvinnor göra ett relations test, vilken typ av fru man är och hur mans er på sin man..resultatet på detta testa kan hamna under 3 olika svar:

1.

35 Or Less

What intimacy?
You're probably wondering what the heck you ever saw in this guy! But not to worry - the tenderness you seek may just be dormant. If you can remember the reasons why you agreed to marry him in the first place, and start respecting him for those reasons, you can still have the marriage you've always dreamed of.

Start surrendering today. You won't be sorry.


2.

36 To 60

Overworked and Underappreciated
It's hard to tell because you make it look easy, but you're doing too much, and you need a break. Start to take better care of yourself, and ask for help. Your vulnerability will be rewarded if your husband feels respected. Thank your husband for his contributions and you will be well on your way to igniting passion and achieving intimacy.


3.

61 and Up

Congratulations!
Your marriage is very intimate and passionate. You found a man you respect, and the two of you have a positive impact on each other. This union is a healthy mix of individuality and togetherness. You're quick to apologize, and he adores you for it.






I dokumentären får man följa ett antal par som levde med värderingen att kvinnan skulle vara underordnad.




En av dessa kvinnor hette "Pepita ägnar 24 timmar om dygnet åt att passa upp på sin man. I hennes dagliga rutiner ingår att fylla badkaret åt honom, att klä honom och till och med att ta på tandkräm på hans tandborste." ¹

Flera av kvinnorn hade religösa värderingar och var enligt mig fruktansvärt insnöade! En av kvinnorna, "den 26-åriga hemmafrun och småbarnsmamman Crystal menar att kvinnor som jobbar är själviska och att en bra kvinna vet när hon ska hålla tyst."¹

Chrystal gick upp och gjorde frukost och matlåda åt sin make varje morgon. Innan hennes man gick till jobbet satte de sig ner och gick över alla hennes uppgifter som hennes man ansåg att hon skulle göra under dagen. Hon hade en fet lista på massa olika saker.
Utöver städning, matlagning, tvätt osv hade de ju även ett antal små barn tillsammans, som hon självklart var hemma och passade själv.

Jag var så upprörd över denna dokumentär att jag mådde fysiskt illa när jag sett den! Jag satt och svor och skrek under tiden jag kollade. Helt jävla sanslöst!! Känner att va fan har vi jobbat för under alla dessa århundrader om ni ändå tänker gå tillbaka till 1500-talet!! Fattar inte! Flera av dessa kvinnor berättade hur de tidigare hade varit, som de själva uttryckte det, "självständig och kontrollerande, ville alltid ha det på mitt sätt och jag tjatade mycket på min man, men sen jag fick tag i boken "The surrendered wife har våran relation blivit mycket bättre och jag känner att jag och min man står mycket närmare varandra idag än då. Först var det svårt att lära sig att vara tyst, men nu går det bättre, jobbar fortfarande på det. Att inte tjata så mycket" HERREGUD, säger jag bara! Sen säger även Chrystals man "ja, kvinnor har ju en tendens att prata och tjata mycket och det är viktigt att de lär sig att vara tysta"
Jag trodde helt seriöst att jag skulle dö!

De refererade mycket till bibeln och där det i skapelse berättelsen i Första Mosebok står hur Gud skapar kvinnan som en hjälp till mannen. Här har det dock tolkats hit och dit genom åren, för mig kvittar det just nu, men när jag var inne i kyrksvängen diskuterade jag detta mycket. Har nämligen aldrig kunna köpa detta att kvinnan skulle vara underordnad mannen, trots att det är den undevisningen jag fått. Är ju så galet att tro det så det knyter sig i magen på mig!! Vissa menar iallafall att man kan tolka det som att kvinnan skapades för att mannen inte klarade att vara ensam, att han behövde någon som hjälpte till och som skulle va hans vän och hjärtevän. Men vad vet jag, skit samma! I denna dokumentär hade paren iallafall tolkat bibeln på det konservativa sättet, att kvinnan är skapad som en hjälp/pass upp åt mannen. Som skall vara honom till lags osv.

Jag undrar verkligen om dessa kvinnor mår bra, det kan de ju inte göra! Ingen mår väl bra av att känna sig mindervärdig?? Dessa kvinnor log och skrattade och sa att de hade det så bra, och visst jag vet att man kan bli tokhjärntvättad och tro att det man lärt sig är sant, och att man då trivs med sin vardag. Men jag undrar verkligen om dessa kvinnor alltid njuter av att behaga sina män, tillhandahålla sex när han vill, passa upp och göra allt för hans skull..svårt att tro det! Fatta va sjukt svårt det måste vara för dessa kvinnor att anmäla sina män ifall de blir våldtagna, som de säkerligen blir eftersom det förmodligen ofta tvingas ha sex mot sin egen vilja! Har svårt att tro att dessa män gör något för att behaga sin kvinnor, och säkerligen är det ingen skillnad i sovrummet. Fattar inte att denna form av undervisning får existera, det är ju som en jälva sekt ju! Som gör att kvinnor ser ner på och undervärderar sig själva och inte lever sitt liv för sin egen skull, utan enbart för sina män!

Kände lite också, att vart är vi påväg någonstans om detta har möjlighet att ske i en västerländsk kultur som inte är gröngölingar när det kommer till jämställdhet, menar inte att vi i västvärlden har nåt målet med jämställdhet, o nej, finns mycket kvar att kämpa för, men om man jämför med ett land som Saudiarabien, så har kvinnorna där ett fruktansvärt liv i jämförelse med till exempel kvinnor i Sverige.

I Saudiarabien måste kvinnor ha en manligförmyndare (make, far, bror..), själv blir hon aldrig myndig. De har heller inte laglig vårdnad om sina barn. "Om en kvinnas förmyndare behandlar henne illa, kan kvinnan inte göra mycket. Män blir sällan åtalade för övergrepp."² För att läsa mer om det sjuka vardagen för kvinnor i Saudiarabien läs denna artikel från sesam.se - "Vuxna kvinnor i Saudiarabien måste ha manliga förmyndare"

Det finns mycket kvar att kämpa för i denna värld! Vi får inte blunda eller glömma!


Vill rekomendera en skitbra film - Iron Jawed Angels
Se den!!

peace out!


1. Outsiders - Fruar som passar upp på sina män
2. Artikel om kvinnors situation i Saudiarabien

Kommentarer
Postat av: Lotten

Shit, du har verkligen skrivit en hel uppsats om det där vansinniga programmet!?=) Helt sjukt! Inte att du skrivit såklart, utan kvinnorna i programmet! Gaah! Illamående till tusen....

2008-07-14 @ 15:05:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback