Kvinnliga förebilder sökes!!

 



Det smärtar mitt hjärta att se så många unga tjejer fixera sig vid sitt utseende! Denna sjuka hysteri!! Jag blir galen! Kajsa ringde mig igår och sa "du måste gå in och kolla det här, det är helt sjukt!" Jag blev förstummad av vad jag såg! Jag tänker inte länka till dessa bloggar, de får nog med uppmärksamhet, negativ sådan, men det är tydligen väldigt populärt bland unga tjejer att spela in videobloggar där de verkar helt IQ befriade, gör sig själva till sexsymboler och får massa uppmärksamhet och till och med pengar för att förminska sig själva! Detta måste va nåt av det sjukaste jag sett på länge! Jag blir förbannad och ledsen rent utsagt! Inte på dessa tjejer, de tycker jag mest synd om, men på det som leder dem till denna utseendefixering, som i sin tur leder till ätstörningar, psykisk ohälsa i övrigt, självskadebeteende you name it! Jag har stött på allt för många tjejer i mitt liv med denna problematik och jag känner mig så grymt maktlös! Hur ska man kunna förinta detta sjuka system, denna obsession som leder till sånt självförakt och sån rädlsa att de måste söka bekräftelse genom att förminska och förlöjliga sig själva inför miljoner, för att få uppmärksamhet? Vet deras föräldrar om att de gör såhär? Uppmuntrar de dem till och med? Ifall jag hade en dotter och hon skulle hamna i sånt här skulle jag framför allt känna att jag måste gjort något markant fel som förälder, sen skulle jag ta bort internet ifrån henne, försöka hjälpa henne med allt vad jag har, för att hon skulle hitta egenvärde och styrka att stå emot pressen. Det är ju sjukt svårt, det fattar jag med och helt ärligt tror jag dessa personer behöver vård, för jag ser detta som ett självskadebeteende. En njutning i att förminska sig själv. Är det friskt? Nej! Något måste göras, jag måste göra det, vem är med mig? Jag söker förebilder för dessa underbara tjejer som glömt bort att de är mer än ett skal av smink.

Kvinnliga förebilder, kliv fram!
Låt oss kämpa mot självhatets förödande makt i dessa unga tjejers liv!
Vart? Där du är, se dig omkring!
Hur? Lev som du lär, du är en förebild!

Mina personliga kvinnliga förebilder är många men några av mina främsta är India.Arie, Kajsa, mamma Inger, storasyster Emelie, Alva Myrdal, Alice Paul (NWP) och Lucy Burns (NWP)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback