Menskopp?!


bildkälla: nyttadesign.nu

Came across an add idag på facebook, säkert fler som sett den. Vart bara tvungen att kolla! "Menskopp" stod det..."miljövänligt". Det måste va ett skämt, tänkte jag, men ack nej! Senaste uppfinningen för klimatsmarta kvinnor är alltså menskoppen.

"Menskoppen är ett intravaginalt mensskydd som bärs inombords under menstruationen precis som en tampong. Menskoppen tvättas och återanvänds. Den känns inte, läcker inte och torkar inte ut slemhinnorna. Jämfört med tamponger av bomull är en menskopp mer miljövänlig, hälsosam och ekonomisk. Dessutom är den bekväm och mycket väl fungerande."¹

Bara tanken på vad detta innebär gör att jag blir lite illamående, men det är förmodligen en skit bra grej! Så respekt till alla kvinnor som slår slag i saken (som "mensar" i koppen)! Trots detta kommer jag behålla min bomullstampong, kill me klimatsmarters, men en plastkopp i min punani känns inte trevligt! Står att det ska vara "bekvämt" och "hälsosamt", men jag betvivlar..Bara tanken på att gå å tvätta ur denna grej några gånger om dan å plugga in den igen känns..nä fy! Har ibland använt uttrycket "jag måste gå å byta plugg" när d e dags, skrattade lite för mig själv när jag tänkte att då skulle jag väl säga "jag måste gå och byta kopp"! haha, eller nej jag skulle nog säga "tratt", roligare twist liksom.


¹ http://www.nyttadesign.nu/Category.aspx?CatID=46 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback