Nattvandring på Söder


Imorse vaknade jag tokförkyld och utan röst, men det var en värd konsekvens av gårdagen! På valborgsmässoaftons natten nattvandrade jag på Söder. Jag och Cissi tillsammans med fältassistenter, United Sisters, polisens volontärer och fältassistenter knallade runt bland alla stora parker, buskar, diken, bakgator och lekplatser. Var en relativt lugn kväll måste jag säga. Var ju så otroligt mycket poliser ute så det va väl inte lönt att ta med sig sprit ut å sätta sig i en park om man var under 20. De flesta ungdomar vi stötte på var runt 18 och 21, de flesta satt bara och umgicks och hade trevligt. Ett och annat bråk stötte vi på, men de löstes oftast snabbt. Som sagt, poliser överallt...det var iallafall min upplevelse av söder igår natt. Vi tog en sväng på kungsholmen också, även fast det inte var vårat distrikt, bland annat Rålis. Det va relativt lugnt där med, några eldar trots eldförbudet, men de verkade sköta sig bra..och självklart stod ju polisen i närheten och övervakade.
 
Måste säga att fan va jag gillar ungdomar! Blir så arg på alla fördomar gentemot dem! Många vuxna har redan dömt dem innan de ens sagt "hej" . Kallar dem är oansvariga, odrägliga, otrevliga, ungjävlar som bara vill supa och bråka. Det är så jävla fel! Visst dem finns som vill det, men majoriteten vill bara chilla å ha det trevligt med sina polare. Många vuxna bemöter dem respektlöst, vilket gör att de inte får respekt tillbaka - man måste ge respekt för att få respekt. Polisen borde lära sig detta!!! Jag träffade trevliga poliser denna kväll, ja, men de som missbrukar sin makt är på tok för många! Blir mörkrädd och uppriktigt förbannad! Men tänker inte gå in på dessa incidenter denna gång...

När vi gick runt bland folken i parkerna med våra gula västar, var de många som inte helt oförståeligt ifrågasatte vår närvaro. Många ungdomar skrek "här kommer lotsaspoliserna", inte helt oväntat, haha, men när vi berättat att syftet med vår närvaro endast var att kolla så alla mådde bra och att ingen for illa så var vi snabbt omtyckta. När de förstod att vi inte var där för att ta deras öl eller moralpredika, så tyckte alla vi mötte att det var bra att vi var där. Flera killar som kände sig hotade eller såg ett stort killgäng längre fram dit de var på väg, slöt ofta upp med oss och frågade om de kunde gå med oss. Trygghet. Det är precis i det syftet vi vandrar, iallafall jag - trygghet.

Detta var inte sista gången jag nattvandrade!

Men något som förvånar mig mycket är att det är så lite föräldrar som är ute och nattvandrar. Det var 1 förälder i nattvandrargänget som utgick från Högalidskyrkan, han, jag och Cissi vandrade tillsammans. Han hade nattvandrat i många år och berättade att för några år sedan var det jätte många föräldrar som var ute och vandrade, att det var otroligt organiserat, schemalagda nätter och så vidare, men detta har helt försvunnit menade han. Tycker det är så sorgligt! Allt detta bygger ju på frivilligarbete - föräldrar och andra vuxna som vill finnas där för att skapa en trygg miljö för våra ungdomar, DÄR DE ÄR, måste få ändan ur vagnen och det är illa kvickt! Ni behövs!

Så ut å nattvandra med er! =D Vill ni veta mer om nattvandring klicka på denna länk:

Nattvanding - huvudsida: Nattvandring.nu

Nattvandring, Södermalm: 
Ring fältassistent Anna Holgersson: 0761212108




Peace out!
 

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback