Olika åsikter skapar balans

Oj oj idag va jag trött som attans när kajsa kom för att planera Emelie och Patriks bröllopsfest! Hon va toktrött hon med så vi käkade mat och pimplade lite kaffe, men jag vet inte om vi blev så mycket piggare av det...men vi fick trots det en hel del gjort! "Allting går bara man vill" som min kära far brukar säga! :) På senare år la han till "..och om man har pengar".

Hade en livlig diskussion om genus och Sveriges välfärdsystem idag i klassrummet, tror det va därför jag var så ofantligt trött sen! Men det är kul att diskutera! Håller just nu (sen några dagar tillbaks) på och diskuterar med en högerkonservativ amerikansk vän om Obamas sjukvårds reform, mycket spännande! Vi har verkligen helt olika ideologier och kan inte enas om någonting tror jag. Funderade idag på när jag läste hans svar "varför diskuterar vi ens egentligen? Vi kommer inte komma någonstans?" Men det är ju just det som är demokrati, att vi måste inte tycka lika! Tänk vad tråkigt det skulle vara om ens åsikt aldrig blev utmanad! Tycker det är skitspännade att diskutera med någon som har helt tvärt emot åsikt som mig, som verkligen inte förstår mig heller! Kanske låter hel weird men jag tycker det är så spännande att försöka klura ut hur i hela världen en person kan tycka som den gör! Saker som i mina öron låter helt sjukt, hur får han ihop detta? För jag vet jag ju att min vän är en god människa med ett stort hjärta! Superintressant iallafall. Klart jag blir upprörd, men det är ju bara sunt i sånna här lägen! Visar på passion. Det utmanar mig att testa det jag står för, tänka egenom, även om min åsikt inte ändras, så är det alltid nyttigt tror jag, att hålla sig öppen för andras funderingar, reflektera och analysera. Olika åsikter skapar balans i ett samhälle, dynamik och jag tror det är A och O för att en demokrati skall fungera.


 

 

 





haha!
godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback